خرید و فروش موز در بازار شیراز به دلیل اعتصاب فروشندگان متوقف شد

موز یکی از مهمترین محصولات غذایی روی کره زمین است. آنها از خانواده ای از گیاهان به نام موسا می آیند که بومی آسیای جنوب شرقی هستند و در بسیاری از مناطق گرمتر جهان رشد می کنند.

موز در بازار شیراز منبع سالمی از فیبر، پتاسیم، ویتامین B6، ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است. انواع و اندازه های زیادی وجود دارد. رنگ آنها معمولاً از سبز تا زرد متغیر است، اما برخی از انواع آن قرمز هستند. موز منبع غنی کربوهیدرات است که عمدتاً به صورت نشاسته در موز نارس و قند در موز رسیده وجود دارد.

ترکیب کربوهیدرات موز در طول رسیدن به شدت تغییر می کند. جزء اصلی موز نارس نشاسته است. موز سبز حاوی 80 درصد نشاسته است که در وزن خشک اندازه گیری می شود. در طول رسیدن، نشاسته به قند تبدیل می شود و زمانی که موز کاملاً رسیده باشد، کمتر از 1٪ می شود.

رایج ترین انواع قند در موز رسیده ساکارز، فروکتوز و گلوکز است. در موز رسیده، محتوای قند کل می تواند به بیش از 16 درصد وزن تازه برسد. بسته به رسیده بودن موز، شاخص گلیسمی (GI) نسبتاً پایینی بین 42 تا 58 دارد. GI اندازه گیری سرعت ورود کربوهیدرات های موجود در غذا به جریان خون و افزایش قند خون است.

محتوای بالای نشاسته و فیبر مقاوم در موز نشان دهنده GI پایین آن است. بخش بالایی از نشاسته موجود در موز نارس نشاسته مقاوم است که هضم نشده از روده شما عبور می کند.

در روده بزرگ شما، این نشاسته توسط باکتری ها تخمیر می شود تا بوتیرات، یک اسید چرب با زنجیره کوتاه تشکیل شود که به نظر می رسد اثرات مفیدی بر سلامت روده دارد. موز همچنین منبع خوبی از انواع دیگر فیبر مانند پکتین است. مقداری از پکتین موجود در موز محلول در آب است.