استفاده از چرم مصنوعی خارجی برای ترساندن کروکودیل

فرآیند دباغی نام خود را از تانن (اسید تانیک) گرفته است، عاملی که آب را از بریدگی الیاف پروتئینی پوست جابجا می کند و این الیاف را به هم متصل می کند.

دباغی سبزیجات که قدیمی ترین روش دباغی است هنوز هم اهمیت دارد. عصاره ها از قسمت هایی از گیاهان (مانند ریشه، پوست، برگ و پوسته دانه) که سرشار از تانن هستند، گرفته می شود.

مواد استخراج شده را به مشروبات دباغی تبدیل می‌کنند و پوست‌ها را تا زمانی که به اندازه کافی دباغی شوند، در کاسه‌ها یا طبل‌های مشروب قوی خیس می‌کنند.

مراحل مختلف برنزه کردن سبزیجات ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. نتیجه نهایی چرم مصنوعی خارجی مقاوم در برابر آب است.

چرم

دباغی معدنی که از نمک های معدنی استفاده می کند، چرم نرم و انعطاف پذیر تولید می کند و روش ارجح برای تولید بیشتر چرم های سبک است. استفاده از این روش می تواند دوره برنزه شدن را به چند روز یا حتی چند ساعت کوتاه کند. نمک کروم پرمصرف ترین ماده معدنی است، اما نمک های آلومینیوم و زیرکونیوم نیز استفاده می شود.

در دباغی معدنی، پوست ها در حمام های نمکی با استحکام فزاینده یا در حمام های اسیدی خیس می شوند که در آن واکنش های شیمیایی نمک ها را در الیاف پوست رسوب می دهند.

دباغی با روغن روشی قدیمی است که در آن روغن ماهی یا سایر روغن‌ها و مواد چرب را در پوست خشک می‌ریزند تا زمانی که رطوبت طبیعی پوست اصلی را جایگزین کنند.

دباغی روغن عمدتاً برای تهیه چرم بابونه، چرم متخلخل نرمی که می‌تواند به طور مکرر خیس و بدون آسیب خشک شود، استفاده می‌شود. طیف گسترده ای از عوامل برنزه کننده مصنوعی (یا syntans)، مشتق شده از فنل ها و هیدروکربن ها نیز استفاده می شود.